EasyJet is niet blij met de voorkeurspositie van KLM op Schiphol, maar ziet wel kansen om zakelijke reizigers vanaf Schiphol beter te bedienen in Europa.
De Britse prijsvechter EasyJet kondigde afgelopen week aan een route vanaf Schiphol naar Bordeaux te starten. Hiermee wil EasyJet de dominantie positie van Air France-KLM op Franse routes aanvallen.
“Op de Nederlandse routes hebben wij 30 procent zakelijk verkeer. Dit is een markt een markt waar wij als luchtvaartmaatschappij op inzetten”, stelt commercieel maangers William Vet van EasyJet maandag tegenover Het Financieele Dagblad.
EasyJet voelt zich benadeeld door de voorkeurspositie van KLM op Schiphol en zou bijvoorbeeld graag een uitbreiding van de capaciteit van de H-Pier hebben op Schiphol. EasyJet zit daarentegen absoluut niet te wachten op uitbreiding naar bijvoorbeeld Lelystad. “Geen enkele luchtvaartmaatschappij zit op Lelystad te wachten, omdat het niet efficiënt is om de operatie op te splitsen”, stelt Vet tegenover de krant.
De Britse maatschappij wil zakelijke reiziger vanaf Schiphol, naast nieuwe routes zoals die op Bordeaux, vooral beter bedienen door de dichtheid van vluchten te vergroten. Zo gaat EasyJet een nieuwe vlucht toevoegen aan de route op London Gatwick, die veel zakelijke reizigers gebruiken.
Lees ook:
Storm: vluchten Schiphol geannuleerd
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl